مهمترین خبرها

جشنواره هایی نظیر خورشید شتاب دهنده به حرکت فرهنگ اند

مریم جلالی عنوان کرد:

جشنواره هایی نظیر خورشید شتاب دهنده به حرکت فرهنگ اند

مریم جلالی عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید درباره تاثیر برگزاری جشنواره های فیلم مستقل بر سینمای ایران گفت: بذر استعدادها در این دست از جشنواره ها کاشته و بعدها در زمین های بزرگتر سینما شکوفا می شود.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، مریم جلالی عضو شورای سیاستگذاری این رخداد سینمایی، درباره برگزاری جشنواره های مستقل سینمایی و تاثیرات آن بر سینمای ایران گفت: کشور ما کشور جشنواره هاست. برخی جشنواره ها در سینمای ما یک اتفاق برای دیده و شنیده شدن افرادی است که دوست دارند به سبب کارهایشان دیده شوند اما به دلیل نبود زمینه و فضای مناسب در صنعت سینمای ما جایی برای آن ها نیست. باید قبول کنیم که در کشور ما هنوز سیستم سینمای صنعتی به طور کامل پیاده سازی نشده است زیرا همچنان در سینمای حرفه ای ما جایی برای دیده شدن کسانی که تجربه جدیدی دارند یا متصل به ارگانی نیستند و یا حتی کسانی که در حوزه های خاصی فعالیت می کنند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: جشنواره های مستقل سینمایی از جمله جشنواره خورشید به سمت این هدف می روند که نیروهای جوان، بکر و دارای پتانسیل و پر انرژی را کشف و در یک چرخه تولید محوری به جامعه سینما و هنر معرفی کنند. جشنواره های مستقلی مانند جشنواره خورشید یک نوع شتاب دهنده فرهنگی هستند. به تعبیر دیگر این نوع جشنواره ها نوعی همگرایی بین نیروهای جوانی ایجاد می کنند که کمتر فرصت دیده شدن پیدا می کنند. جوان ها و افراد شرکت کننده در این دست از جشنواره ها می توانند اعتماد به نفس پیدا کنند و دیده شوند و این امید را داشته باشند که هنوز فارغ از همه‌ی سروصداهای بلند، محلی هم برای شنیدن صدای آن ها وجود دارد.

جلالی با اشاره به اینکه در جشنواره های تجربه گرا و نواندیش بذر بسیاری از خلاقیت ها و نوآوری ها کاشته می شود، عنوان کرد: جشنواره های مستقل در واقع دشت نشا آدم ها و ایده های ناب هستند این جوانه بعدها خودش را نشان خواهد داد. این بذرها در آینده و در یک زمین بزرگتر به ثمر می نشیند اما شاید کسی به این موضوع توجه نکند که بذر این اتفاق جای دیگری رقم خورده است. به نظر من صنعت سینما کم کم مجبور خواهد شد که به این اتفاقات این چنینی و جشنواره های مستقل بها دهد تا پشتوانه قابل قبولی را به وجود بیاورد.

وی درباره رسالت جشنواره های مستقل هم تصریح کرد: استعداد یابی و دانش افزایی از مهمترین اهداف است. به طور مثال اساتید و افراد با تجربه ای که پا در این جشنواره ها می گذارند و جوان ها دور آن ها جمع می شوند عملا یک چرخه دانشی صورت می گیرد. همین اتفاق سطح اعتماد به نفس و امید جوانان را بالا می رود. بیش از همه چیز جامعه ی امروز هنری ما به امید، اعتماد به نفس و آینده پژوهی نیاز دارد. این سه نکته مهم در جشنواره های مستقل می تواند محقق شود که نمونه آن را می توانیم در جشنواره خورشید ملاحظه کنیم.

مدیر سابق گروه خانواده شبکه دو سیما افزود: صنایع خلاق هنری نیازی به تدارک و تجهیزات بزرگ ندارد و خیلی وقت ها لوباجت هم می توان آن را به نمایش گذاشت. در واقع من سینمای تجربی را سینمای آماتور نمی بینم.

وی در پایان درباره حضور و همکاری سینمای آلمان در هفتمین دوره جشنواره خورشید اظهار کرد: ما در دنیای شبکه ای زندگی می کنیم. با بروز و ظهور رسانه های نوین و پدید آمدن فضای مجازی ما دیگر مرزهای جغرافیایی نداریم. حضور سینمای جهان در ایران و جشنواره های ایرانی باعث می شود ما با یک نگاه بزرگتر و زوایه دید بیشتری به ایده ها و نوآوری ها بپردازیم.

جلالی تصریح کرد: دنیای امروز دنیای روایت های تازه است و هرکس روایت تازه تری دارد می تواند وارد این شبکه جهانی شود و خون تازه را به آن تزریق کند. حضور کشورهایی مانند آلمان که صاحب سینما هستند بسیار مهم است ضمن اینکه ما اشتراکات فراوانی نیز در زمینه های مختلف باهم داریم. اصولا سینمای اروپا به فرهنگ ما شباهت های بیشتری دارد تا سینمای آمریکا و به همین جهت نمایندگان فیلم های اروپایی حضور پر رنگ تری را در جشنواره های کشور ما دارند.

هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های “مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا”، “مسابقه ویدیوآرت”، “مروری بر سینمای تجربی آلمان” و “بخش ویژه بازآفرینی شهری”، به دبیری مهدی یارمحمدی، ۸ الی ۱۱ مهر ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

Leave a Response