مهمترین خبرها

یارمحمدی: جشنواره خورشید متولی سینمای مستقل است/ هنرمندان در بازآفرینی شهری کمک کنند

در نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید مطرح شد؛

یارمحمدی: جشنواره خورشید متولی سینمای مستقل است/ هنرمندان در بازآفرینی شهری کمک کنند

نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با معرفی هیات داوران بخش فیلم مستقل این رویداد سینمایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید؛ نشست رسانه‌ای هفتمین دوره جشنواره خورشید ظهر امروز (دوشنبه هشتم مهر) با حضور مهدی یارمحمدی (دبیر اجرایی جشنواره)، رضا نگهبان (مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران)، پرواز همای (مشاور هنری)، مریم دوستی (مدیر اجرایی)، مجید روستا (عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم خورشید)، پادینا رهنما (مسئول ورکشاپ ها)، آتینا محمدیان روشن (مشاور بخش ویژه بازآفرینی شهری)، جمعی از اعضای هیات داوری و رکسانا قهقرایی (مدیر روابط عمومی) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی یارمحمدی، دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه گفت: «در سال‌های گذشته همیشه گفته‌ام که بزرگ‌ترین حامیان ما فیلمسازان و اهالی رسانه هستند. هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید ویژه سینمای اندیشه گرا برگزار می‌شود و تلاش جشنواره بر این است که تصویر صحیحی از سینمای ایران را به جامعه بین‌المللی معرفی کند. جشنواره خورشید برای فیلم‌های مستقل و تجربه‌گرا اهمیت بسیاری قائل است و به همین دلیل بسیاری از کارهای فاخر را چون حرف جدیدی در سینما نمی‌زنند و ویژگی مثبتی را به این حوزه اضافه نمی‌کنند، نمی‌پذیرد.»

وی ادامه داد: «پیش از نشست با آقای سجادی حسینی صحبت می‌کردم و به این نتیجه رسیدیم که سینمای اکسپریمنتال به اندازه‌ای که باید در ایران شکل نگرفته و رشد نکرده است. جشنواره خورشید این رویکرد را در پیش گرفته است تا این سینما را ارتقا بدهد چرا که آبروی ما در سینمای جهان است و در رویدادهای بین‌المللی همواره افتخارآفرین بوده و هست.»

دبیر جشنواره همچنین برای نخستین بار هیات داوران بخش فیلم جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد: «امسال در بخش داوری میزبان سینماگران برجسته‌ای هستیم که عبارتند از کاوه سجادی حسینی، رامتین شهبازی، تام فیتز پاتریک (آمریکا)، یوتا ویله (آلمان)، مارک هاز (فرانسه)، آنوج مالهوترا (هند).»

رویکرد بازآفرینی شهری در جشنواره هفتم

یارمحمدی با اشاره به افزودن بخش بازآفرینی شهری به جشنواره امسال، توضیح داد: «ما امسال طبق تفاهمنامه‌ای که با اداره راه و شهرسازی استان تهران داشته‌ایم در ذیل بخش ویژه جشنواره که انسان، طبیعت و جهان است، بخش بازآفرینی را تدارک دیده‌ایم که محلی برای رشد دوباره سینمای تجربه‌گراست، سینمای تجربه‌گرا اساسا سینمایی است که بازآفرینی می‌کند. شاید پس از هفت دوره برگزاری نیاز باشد جشنواره خود را بازآفرینی کند و فکر می‌کنم پیوند سینما، شهر و فرهنگ مدرن که عمیق و دیرینه است به این موضوع کمک می‌کند. این دوستان قرار است در جایگاه حمایتی جشنواره حضور داشته باشند و جشنواره را در اولویت خود قرار دهند.»

برگزاری کارگاه‌های سینمایی با حضور متخصصان

دبیر جشنواره فیلم خورشید درباره کارگاه‌های این رویداد سینمایی گفت: «ما با سینمای آلمان تعامل و همکاری داشتیم و خانم یوتا ویله از این کشور مهمان ما خواهند بود و حضور ایشان بستری را برای تعامل سینمای ایران و آلمان فراهم می‌کند.همچنینبنا شد تا تفاهم‌نامه‌ای با مدارس سینمایی آلمان برای پیشرفت سینمای تجربه‌گرا امضا شود و ایشان بهمعرفیدرست فیلم‌های ایران به اروپاییان خواهند پرداخت. خانم یوتا ویله معتقدند سینمای ایران بسیار قوی است اما به شکل درستی معرفی نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «از آقای مارکاز درخواست کردیم که ورکشاپی درباره پخش فیلم در جشنواره داشته باشند، ضمنا ما امسال جایزه ویژه نتپک را در این رویداد خواهیم داشت که فرصت مناسبی برای معرفی بهترین فیلم ایرانی به رویدادهای بین‌المللی است.همچنین از آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی ستاره‌سازان قدردانی می‌کنم که در زمینه برگزاری ورکشاپ‌ها بسیار همراهی کردند، ما پنج مدرس را در نظر گرفتیم که در حوزه بازارآفرینی شهری کارگاه‌هایی داشته باشند.»

اهدای هدیه توسط پرواز همای به جشنواره

یارمحمدی تاکید کرد: «آقای پرواز همای هدیه‌ای را به موزه جشنواره مستقل خورشید در جهت حمایت از این جریان اهدا خواهند کرد، ما در برگزاری جشنواره مشکلات زیادی داریم به ویژه در حوزه اقتصادی، خیلی تلاش کردیم اقتصاد را به سینما نزدیک کنیم اما نشد. جشنواره‌هایی از این دست فرصتی برای گسست از روزمرگی هستند تا دوباره خود، جامعه و هنر را بازآفرینی کنیم، جشنواره‌های فیلم کوتاه بخشی از اتاق فکرهای دنیا هستند و با توجه به این حوزه باید قدمی به سمت مدرنیته با حفظ اصالت برداریم. اگر از چنین جشنواره‌هایی حمایت نشود، از چه جشنواره‌ای باید حمایت صورت بگیرد؟»

در ادامه این نشست، پرواز همای، مشاور هنری جشنواره درباره حضورش در این رویداد گفت: «من به عنوان یکی از مشاوران جشنواره در خدمت دوستان هستم و بنا شده جایزه ارزش اخلاقی و انسانی را در بخش انسان، طبیعت و جهان انتخاب کنم، همچنین باید به موسیقی‌ها نگاهی داشته باشم و کارگاهی را هم تحت عنوان نگاهی بر موسیقی فیلم‌های ماندگار دنیا به همراه آقای سخاوت‌دوست داشته باشم و به طور ویژه درباره نقش تیتراژ در فیلم صحبت‌کنیم.»

وی افزود: «من از کودکی به نمایش و سینما علاقه داشتم و همواره بخشی از کارهایم را به نمایش اختصاص می‌دهم و به همین دلیل در این رویداد حضور پیدا کردم.»

آتینا محمدیان روشن، مشاور بخش ویژه بازآفرینی شهری هم در ادامه این مراسم گفت: «ما به سمت همه هنرمندان دست نیاز دراز می‌کنیم، بازآفرینی نیاز به حمایت دارد تا از طریق هنر به جامعه معرفی شود. همچنین کارگاهی به منظور تسهیل‌گری منقطه سیروس برگزار می‌شود که در پی آن تجربه واقعی از دل یکی از مهم‌ترین محلات تهران روایت می‌شود.»

نقش هنرمندان در بازآفرینی شهری

سپس نوبت به رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران رسید که با اشاره به نقش هنرمندان در بازآفرینی شهری گفت: «مداخله در بافت فرسوده کاری بس دشوار است اما ما چرا دست به دامن هنرمندان که بر جامعه تاثیرگذار هستند شده‌ایم؟ چون هر فیلمی پیوستی اجتماعی دارد، توقع ما این است که در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی دوباره به ما کمک کنند.»

در ادامه این نشست محمد روستا، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: «مسئله بازآفرینی شهری که با عرصه شهری کشور ارتباط برقرار می‌کند و نزدیک به ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در این عرصه‌ها زندگی می‌کنند، موضوعی نیست که تنها از طریق مسئولان اجرایی به سر منزل مقصود برسد. اساسا شهر مقوله اجتماعی است که ساخت هنری دارد، چه از نظر معماری و چه طراحی شهری، برنامه ریزی شهری و … اساسا همه این‌ها یک خلق هنری است، پس این موضوع با هنرهای داستان‌نویسی، شعر، فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی ارتباط موثری دارد. کشورهایی که پیش از ما به مسئله بازآفرینی توجه کردند مانند فرانسه، انگیس و … بحث بازآفرینی فرهنگ بر مبنای شهر را مورد توجه قرار دادند و از همه فعالان حوزه خبرنگاری دعوت می کنیم تا به رویکرد جدید در حوزه بازآفرینی شهری کمک کنند.»

وی افزود: «در گذشته زمانی از یک نفر آدرس منزلش را می‌پرسیدند می‌گفت خانه من در محلی است که فلان چهره شاخص علمی، هنری و … زندگی می‌کند و هویت اجتماعی خود را از هم محله بودن با آن‌ها می‌گرفت الان اما متاسفانه بسیاری از ما شرم داریم بگوییم که در محل سیروس زندگی می‌کنیم که زمانی مامن اقتصاد ایران بوده است. از زاویه قلم و دوربینی که در دست دارید با این موضوع و اهمیت بازآفرینی شهری بپردازید.»

توجه ویژه جشنواره به بخش ویدئو آرت

علی اتحاد، داور بخش ویدئوآرت جشنواره هفتم سخنران دیگر این مراسم بود که درباره این بخش گفت: «مهم‌ترین موضوع این است که جشنواره‌ای تصمیم گرفت وارد حوزه ویدئو آرت شود. با وجود اینکه سال‌ها از عمر این رسانه می‌گذرد اما زمان طولانی نیست که در ایران با این هنر مواجه هستیم و به تازگی با این هنر آشنا شدیم. همانطور که فیلم کوتاه در آغاز زیر مجموعه فیلم‌های بلند ارزیابی می‌شد، ویدئو آرت هم به صورت هنری مستقل مورد توجه نبود. پیش از این هم محل عرضه ویدئوآرت گالری‌های هنری بودند و اینکه در یک جشنواره کنار فیلم‌های کوتاه بتواند به نمایش دربیاید یک حرکت رو به جلو برای افزایش تعداد مخاطبان است و تفکیک این دو مدیوم بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.»

شیوا مقانلو، دیگر عضو هیات داوران بخش ویدئوآرت هم در این باره گفت: «حوزه ویدئوآرت سهل و ممتنع است و ممکن است با سادگی‌هایی مواجه شویم که همان سخت‌ترین بخش کار باشد، جشنواره خورشید نشان می‌دهد که کار درست ویدئو آرت چه می‌تواند باشد. به عنوان مثال داستان کوتاه و رمان عناصر مقدماتی یکسانی دارند اما در اصل ماجرا متفاوت هستند. در حوزه ویدئو آرت و سینما هم این اتفاق از نظر جهان بینی، ساخت و تاثیرگذاری بر مخاطب متفاوت است و امیدوارم به عنوان هیات داوران بتوانیم انتخاب‌های درستی انجام دهیم تا نمودبخش این مسئله باشد.»

اتفاقی نیکو برای توجه به سینمای تجربی

کاوه سجادی حسینی، یکی از داوران بخش فیلم مستقل تجربی هم در این نشست بیان کرد: «از همه کسانی که فیلم کوتاه را حمایت می‌کنند ممنونم، همانطور که آقای اتحاد گفتند جشنواره‌ای برای معرفی سینمای تجربی قدم پیش گذاشته و این اتفاق بسیار مغتنم است که فضایی برای معرفی بیشتر و همچنین حمایت بیشتر از فیلمسازان این حوزه فراهم می‌شود. بازآفرینی شهری در فیلم‌هایی که در این دوره دیدم کمتر بود و باید بیشتر به آن‌ها پرداخته شود. نباید بین سینمای شهری و غیرشهری فاصله بگذاریم ای کاش این اتفاق قبل‌تر در تهران و سایر شهرها اتفاق می‌افتاد تا تصاویر زشت شهرها ما را پس نزند؛ ما تلاش می کنیم تا حدودی جبران گذشته کنیم.»

وی ادامه داد: «در این دوره فیلم‌های خوبی دیدیم، فیلم‌هایی که نیاز سینمای کوتاه و تجربی هستند، سینمای کوتاه زیربنای سینمای بلند است و همان فریاد فرهنگ ماست که در هر صورت باید شنیده شود.»

رهبر قنبری، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هم در سخنانی گفت: «من زحمات آقای یارمحمدی را هشت سال است که می‌بینم، جوانی که برای ارتقای جامعه خود بسیار تلاش می‌کند. ما فیلمسازان بسیار خوبی داریم که قدرت شکل دادن به جامعه خود را دارند و بسیار سریع تر از سیاست‌گذاران و مدیران دولتی وقایع را می‌بینند. شما خوب می‌دانید پول‌ها کجا خرج می‌شود، این جوانان را می‌بینیم که هر سال با مکافات این رویداد را راه می‌اندازند. از مدیران خواهش می‌کنم که به فیلمسازان، دبیر جشنواره و … کمک کنند تا خیال این جامعه را ارتقا دهند.»

پرواز هم در ادامه این نشست خطاب به مدیران شهری حاضر در نشست، گفت: «ما متوجه شدیم دوستان در بخش بازآفرینی شهری چه انتظاراتی از اهالی سینما دارند اما به عنوان سوال آخر بنده می‌خواهم بدانم که حمایت چگونه است؟»

روستا در پاسخ به پرسش همای توضیح داد: «ما در ایران نزدیک به ۶۰ خانه تاریخی را تملک کردیم و بهره‌برداری از آن‌ها در شهرهای مختلف ایران می‌تواند در اختیار هنرمندان قرار بگیرد. باید این حوزه را ملی کنیم تا به عنوان یک دستگاه اجرایی از شما در حوزه برگزاری رخدادهای فرهنگی پیشنهاد بگیریم.»

یارمحمدی هم بیان کرد: «طبق قراردادی که داریم بخش بازآفرینی در سه بخش فیلم، عکس و ویدئو آرت حضور دارد و شرکت بازآفرینی و راه و شهرسازی قرار است از فیلم‌های مربوط به بخش بازآفرینی جشنواره حمایت کنند. ما تاکید کردیم باید آینه تمام نمایی از آنچه در جامعه رخ می‌دهد باشیم و دوستان هم با این نگاه ورود کردند و در اختتامیه خبرهای خوبی هم به شما خواهم داد که این همکاری با چه کم و کیفی اتفاق افتاده است.»

وی سپس درباره بخش پرفورمنس جشنواره امسال توضیح داد: «تلاش کردیم امسال بخش ویدئو آرت را با موضوع بازآفرینی شهری کلید بزنیم تا حامی بخشی باشد که جنبه شهری هم دارد. به نظرم رویداد ارزشمندی است، در بخش عکس هم از امروز تا پایان جشنواره دوستان هنرمند عکاس که با موضوع بازآفرینی شهر عکسی دارند به ایمیل جشنواره ارسال کنند تا در مراسم رونمایی از کتاب دیجیتال و نمایشگاه عکس پرفورمنس آرت که برگزیدگان را اعلام می‌کنیم به نمایش گذاشته شود.

یارمحمدی همچنین بیان کرد: «از خانه هنرمندان ایران به ویژه آقای رجبی معمار بسیار سپاسگزارم، خانه هنرمند، خانه ما و جشنواره خورشید بوده و هست. از شرکت ایران ایر بسیار ممونم که هزینه بلیت رفت و برگشت میزبانان را تقبل کردند.»

تلاش می‌کنیم جشنواره فیلم مستقل باشیم

سپس نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید و یارمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر لزوم تمرکز جشنواره بر بازآفرینی شهری گفت: «جشنواره مستقل متعهد به استقلال و ناوابستگی است اما متعهد نیست که به موضوعاتی که احساس می‌کند موثر هستند نپردازد و از امکانات استفاده کند؛ وقتی لوگوی خانه هنرمندان یا تالار وحدت در پوستر جشنواره من است استقلال من را به چالش نمی‌کشد بلکه این همراهی نهادهای مربوطه با جشنواره را می‌‌رساند.»

او ادامه داد: «ما جشنواره دولتی با ردیف بودجه مشخص نیستیم و برنامه‌ریزی می کنیم تا فرصت‌هایی را برای فیلمسازان فراهم کنیم و فرصتی بیشتری را برای ظهور فیلم‌های مستقل ایرانی ایجاد کنیم، ما دستاوردهایی داشته‌ایم که از آن جمله می‌توان به نمایش فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم خورشید در جشنواره‌ها و موزه‌های آلمان، نمایش ۲۵ فیلم ایرانی در سوربن فرانسه، معرفی فیلم‌های ایرانی در آلمان و … داشته‌ایم. قرارداد ما هنوز با اداره راه و شهرسازی به پایان نرسیده است اما با توجه به حسن نیتی که از این مدیران دیدم از برگزاری یک جشنواره مجزا جلوگیری کردیم و با محوریت بازآفرینی تلاش کردیم تا فضا را در سینمای ایران هم به راه بیندازیم که یکی از مهم‌ترین موضوعات در این حوزه است و برای همین می‌توانیم شهر را هم بازآفرینی کنیم و اساسا چطور می‌توان سینما را از شهر جدا دید در حالی که صدها کتاب درباره ارتباط این دو نوشته نشده است.»

وی افزود: «باید بپرسیم که چرا تا به امروز به شکلی جدی به حوزه شهر در سینما ورود نشده است، مگر ما فقط جشنواره فیلم شهر را درباره شهر داشته‌ایم، این بازتعریف‌ها شرایطی ایجاد می کند که از روزمرگی‌ها خارج شویم و دوباره تعریف کنیم که آنچه در اختیار داریم چه اصالتی دارد. جشنواره مستقل هم از نظر برگزاری نیاز به بودجه دارد، چرا وقتی من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می‌کنم می‌گویند شما که مستقل هستید پس چرا بودجه می‌خواهید؟ می‌خواهیم بین جشنواره‌ای که مستقل برگزار می‌شود و متولی سینمای مستقل است تفاوت قائل شویم.»

یارمحمدی همچنین گفت: «من به عنوان دبیر تمایل داریم جشنواره متولی سینمای مستقل باشد. وقتی اعتقاد داریم سینمای مستقل تجربه گرا رویکرد اصلی سینمای ایران است چاره‌ای نداریم با مشکلات و مسایل آن پیش برویم.»

روستا هم بیان کرد:«ما از آقای یارمحمدی خواهش کردیم که زحمت این کار را بکشند و به این موضوع از بعد سینما و هنر توجه کنند، ما انتظار داریم این مسئله به یک مطالبه از طریق شما تبدیل شود. ما انتظار داریم شما معنای فرهنگی به دستگاه‌های شهری بدهید. اساسا دنبال تبلیغات هستیم و این کاستی ماست و جبرانش از طریق شما دوستان انجام می‌شود. ما همه نوع حمایتی چه مادی و چه معنوی از همه شما عزیزان داریم تا بتوانیم نگاه جدیدی را در کشور ایجاد کنیم. خواهش می‌کنم که فضای تعامل ما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فراهم کنید.»

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید از امروز ۸ مهر تا ۱۱ مهر در خانه هنرمندان در حال برگزاری است.

 

Leave a Response