خبرها

یوتا ویله از چگونگی حضور در فستیوال‌های آلمانی گفت

در سومین روز جشنواره فیلم مستقل خورشید؛

یوتا ویله از چگونگی حضور در فستیوال های آلمانی گفت

در سومین روز از هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید کارگاه «پیچینگ فیلم ایرانی برای ارائه به اروپا» با حضور یوتاویله از آلمان چهارشنبه دهم مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید؛ یوتا ویله مدیر انجمن فیلم کوتاه آلمان در این کارگاه درباره شرایط و نحوه توزیع و ارائه فیلم های کوتاه در آلمان سخن گفت و اظهار کرد: ابتدا می خواهم درباره خودم و کاری که انجام میدهم توضیح بدهم. من برای سازمان چتر فعالیت می کنم و کلاس های آموزشی فیلم برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: ما فیلم های کوتاه را حمایت می کنیم و آثارشان را به فستیوال های خارج از کشور هم می فرستیم. همچنین در سیاست های فیلم در آلمان مشارکت داریم. سازمان ما وب سایت انگلیسی هم دارد که علاقه مندان می توانند به آن مراجعه کنند. ما در اصل فیلمسازان آلمانی را حمایت و ساپورت می کنیم. بودجه و پول در اختیارشان می گذاریم که بتوانند در فستیوال های خارجی شرکت کنند. همچنین آثار هنرمندان را در بازارهای فیلم ارائه می دهیم.

این فعال فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: در سینماهای آلمان فیلم های کوتاه آلمانی را نمایش می دهیم و البته فیلم های کوتاه را به عنوان فیلم های مستقل در نظر می گیریم. ما در آلمان برای فیلم های کوتاه حکم یک رسانه مستقل و خلاق داریم.

ویله با بیان این که در فستیوال های فیلم کوتاه در آلمان علاوه بر تازه کارها موقعیت تجربه برای فیلمسازان حرفه ای هم فراهم می شود، عنوان کرد: در آلمان فیلم های کوتاه در بخش فیلم های خلاق دسته بندی می شوند.

وی همچنین درباره بخش  بودجه گفت: هر قسمت و ناحیه ای قسمت سرمایه گذاری دارد که هزینه سرمایه گذاری فیلمسازان منطقه را تامین می کند. اگر فیلمساز ایرانی بخواهد در آلمان بودجه دریافت کند باید تهیه کننده آلمانی داشته باشد و یا فیلمش درباره آلمان باشد. اگر فیلمسازان نتوانند آلمانی صحبت کنند و یا قوانین را ندانند کار برایشان سخت خواهد شد.

وی با اشاره به این که جوایز در آلمان برای فیلم های کوتاه یک سری جوایز بومی و همچنین جوایز بین الملل است، افزود: گاهی جوایز مبلغ زیادی است. در آلمان ما سینما را هم ساپورت می کنیم. بنابر این اگر برنامه هنری خوبی دارید که می تواند خوب باشد ما می توانیم برایش بودجه تعیین کنیم. من برای بخش آموزشی و فیلم کوتاه هم می توانم کمک کنم.

ویله با تاکید بر این که سفارت ها اهمیتی به کارهای فرهنگی و هنری نمی دهند، عنوان کرد: در آلمان هم فستیوال ها خودشان تصمیم گیرنده هستند و دولت دخالتی در فعالیت هایشان ندارند. تنها راه این است که فیلم سازان شخصا اقدام کنند و با تهیه کنندها و فستیوال‌های آلمانی ارتباط برقرار کنند و یا این که از فیلمسازان آلمانی در فستیوال های ایرانی دعوت شود.

این فیلم ساز با بیان این که پیش از ارسال فیلم کوتاه خود به هر جشنواره ای، ابتدا به وب سایت آن جشنواره مراجعه کنید؛ گفت: قوانین جشنواره را بخوانید و مخاطبان فیلم خود را در آن فستیوال بشناسید. فیلمسازان باید توجه کنند که هزینه های حضورشان در فستیوال چگونه است و همه این اطلاعات را می توانند از طریق وب سایت‌ها دریافت کنند.

وی همچنین گفت: سازمان ما این گونه است که اگر هزینه سفر فیلمسازی را قبول کردیم ، باید گزارش از سفر خود تهیه کند که حضورش در فستیوال فیلم چگونه بوده است.

ویله خاطرنشان کرد: فیلمسازان کوتاه مراقب برخی جشنواره ها باشند. چرا که برخی به نام جشنواره تنها می خواهند پول جمع کنند و از اهمیت هنری برخوردار نیستند.

Leave a Response