اسلایدر

وزارت فرهنگ فرانسه: جشنواره خورشید آشتی سینمای ایران و فرانسه است

در اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید روی داد…

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، مراسم اختتامیه  این جشنواره ۲۵ دیماه با حضور شهین دخت ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر سیده فاطمه مقیمی، دکتر آیتی، محمد آفریده، محمدرضا اصلانی ، مهدی یارمحمدی، کامبوزیا پرتوی، هیئت داوران جشنواره (لورنت ون لانکر، فیلیپ کاستلینگ، شارلوت هوبر، استیون مارتین، مائل لومه، گیتا اصلانی)، مژده بویراحمدی، هوشنگ کامکار، بهرام عظیمی، شهرزاد اسفرجانی، شادمهر راستین، محمدرضا دلپاک، علی لقمانی، پروین نویدی، ، دکتر چگینی، نسرین نکیسا، سودابه فضایلی، حسین نظری و جمع زیادی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

تقدیر از محمد آفریده

در ابتدای مراسم محمدرضا اصلانی کارگردان سینما و مدیر هنری جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره فیلم خورشید به معنای واقعی کلمه مستقل است گفت: کمک هایی که به این جشنواره از سوی برخی نهادها شده بیشتر کمک های معنوی و یا دادن سالن برای نمایش فیلم بوده است.

وی ادامه داد: با برگزاری چنین جشنواره هایی تصور می کنم که یک اراده فرهنگی در جامعه شکل گرفته تا یک جریان جدید در سینما بوجود آید و این اتفاق یک جهش اجتماعی بزرگ است.

مدیر هنری جشنواره فیلم خورشید ادامه داد: مستقل بودن یعنی در اندیشه و رویکرد تفکر مستقل داشتن، به همین دلیل سفارش گرفتن برای ساختن فیلم اشکالی ندارد اما سفارشی ساختن ایراد دارد. به همین دلیل نهادهای دولتی نباید فیلمسازان را به سمت سفارشی ساختن سوق دهند زیرا این امر به ضرر سینما است.

اصلانی با تاکید بر اینکه تجربه گرایی در سینما رسیدن به یک پیشنهاد جدید است گفت: اسلحه کشور ما فرهنگ ما است و اقتصاد و تکنولوژی ما اسلحه ما نیست و ما می توانیم با استفاده از فرهنگ و سنت های خود یک پیشنهاد جدید به دنیا بدهیم.

وی ادامه داد: سینمای ما باید در دنیا طراح و پیشرو باشد و از عامی گری دوری کند و در جهان مقلد نباشد. در این مسیر جشنواره هایی همچون جشنواره فیلم مستقل خورشید بسیار اثرگذار هستند.

اصلانی بعد از اهداء تندیس ویژه جشنواره به محمد آفریده به پاس یک عمر حمایت از فیلم کوتاه گفت: سینمای مستند و کوتاه ایران مدیون محمد آفریده است زیرا وی در زمانیکه همه فیلم کوتاه و مستند را مسخره می کردند ، ۷۰۰ فیلمساز را به سینمای ایران معرفی کرد.

وی ادامه داد: آفریده نیروهای جوانی را به سینمای ایران معرفی کرد که دیگر هیچ نهادی نمی توانست این نیروی اجتماعی و نقاد را نبیند.

سینمای ایران مدیون فیلم کوتاه است

مهدی یارمحمدی دبیر و موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید طی سخنانی گفت: این جشنواره هنوز بعد از پنج دوره برگزاری هیچ ردیف بودجه ای ندارد و با دغدغه فرهنگی و هزینه شخصی و کمک دوستان برگزار می شود.

وی با تشکر از محمدرضا اصلانی  و کسانیکه وی را در راه برگزاری این جشنواره یاری کردند افزود: از همه فیلمسازان و میهمانانی که امشب حضور دارند تقاضا می کنم زمانیکه به روی سن می آیند متعهد باشند که یک قدم برای رشد فیلم کوتاه بردارند زیرا به باور من کسی که یک متر بالاتر از فیمساز فیلم کوتاه بر روی این سن می ایستد باید دین خود را به فیم کوتاه کشور ادا کند و من معتقدم سینمای ایران بسیار مدیون سینمای کوتاه است.

دبیر و موسس جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید خاطرنشان کرد: دو سال پیش طی پیامی با عنوان زیباترین رویاهایت را بساز؛ به فیلمسازان پیشنهاد کردیم درباره زیباترین رویاهایشان فیلم بسازند تا آینده رویاها و امیدها و آینده را از این فیلمها وام بگیرد و شاهد فردایی بهتر باشیم. امسال نیز موضوع احترام به انسان (جایزه خرقانی) را در ادامه این پیام که مسئولیت اجتماعی جشنواره است، پیگیری کرده ایم زیرا معتقدیم در دنیای پریشان امروز احترام به انسان کاهش پیدا کرده است و این شرط اساسی داشتن سینمای مستقل و تجربه گرای پایدار در ایران است.

وی ادامه داد: جایزه بخش احترام به انسان به نام جایزه عالم بزرگوار شیخ ابوالحسن خرقانی اهدا می شود زیرا آموزه های او درباره انسان شناسی و احترام به انسان مثال زدنی است.

یارمحمدی از انجمن همقدم فرانسه، مدرسه عالی دوره دکترای پاریس ۱۰ ، مرکز تحقیقات علوم انسانی پاریس، سینمای لومیر فرانسه، کمیته گردشگری شاهرود، شهرزاد اسفرجانی، شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان در ریاست جمهوری، دکتر سیده فاطمه مقیمی، سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شبکه مستند و دیگر همراهان جشنواره تشکر کرد و افزود: امیدوارم این جشنواره باعث شود تا فیلم کوتاه رشد بیشتری پیدا کند و سینمای موثر و جریان ساز ایرانی در ایران و جهان بهتر دیده شود.

وی با تایید حرف های اصلانی درباره محمد آفریده گفت: در سینمای ایران به خصوص سینمای مستند و کوتاه فقط آفریده می توانست مثل خودش کار کند.

انجام کار مستقل بسیار سخت است

محمد آفریده نیز با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم مستقل خورشید گفت: چندسال پیش و از همان دوره های اول این جشنواره به آقای یارمحمدی گفتم که انجام کار مستقل بسیار سخت است.

وی ادامه داد: کار مستقل در حوزه فرهنگ ریاضت می خواهد اما اگر کار فرهنگی با استقلال همراه باشد می تواند شکوفا باشد و هرجا به فرهنگ مستقل نگاه کنیم می توانیم بهتر به آرزوها برسیم و امیدوارم جشنواره هایی همچون جشنواره فیلم خورشید در راه مستقل بودن همچنان موفق باشند.

خشونت و عدم تسامح مشکلات زیادی دارد

شهیندخت ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان نیز گفت: خوشحالم که امشب در میان شما هستم زیرا این جشنواره به انسان می پردازد که خدا به وی کرامت داده است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم مستقل خورشید در شرایطی برگزار می شود که انسان ها  قربانی خشونت هستند و خشونت و عدم تسامح مشکلات زیادی را بوجود آورده است.

ملاوردی ادامه داد: ما فرصت همکاری با این جشنواره را بسیار مغتنم می دانیم و آمادگی داریم تا در سال آینده با این جشنواره همکاری کنیم به خصوص در بخش ویژه زنان فیلمساز همکاری های بیشتری داشته باشیم.

جشنواره خورشید آشتی سینمای ایران و فرانسه است

گیتا اصلانی شهرستانی مدیر انجمن همقدم نیز همراه با مژده بویراحمدی دیگر نماینده این انجمن؛ با ابراز خرسندی از همکاری با جشنواره فیلم مستقل خورشید گفت: ما به دنبال معرفی هنرمندان فارسی زبان در فرانسه و کشورهای اروپایی و همچنین معرفی آثار فرانسوی به فارسی زبانان هستیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که دری باز شود تا دوستی های فرهنگی و تفاهم فرهنگی بیشتر شود تا با شناخت فرهنگ ها همدیگر را بیشتر بشناسیم.

مدیر انجمن همقدم در ادامه از پیام حمایت وزارت فرهنگ فرانسه از این جشنواره و این تعامل خبر داد و گفت وزارت فرهنگ فرانسه طی پیام تبریک به جشنواره خورشید، این جشنواره را آشتی سینمای ایران و فرانسه لقب داده است. وی این اتفاق را نقطه شروع تعاملهای فرهنگی و هنری دو کشور آرزو کرد.

امروز اهمیت پوستر به اندازه خود فیلم است

شهرزاد اسفرجانی نیز که داوری بخش پوستر را برعهده داشت گفت: امروز اهمیت پوستر کمتر از اهمیت خود فیلم نیست زیرا پوستر باید حرف فیلم را به صورت مختصر و کوتاه بزند و این موضوع در معرفی و ایجاد بسته ارتباطی یک فیلم اهمیت زیادی دارد.

باید نقش فرهنگی بنگاه‌های اقتصادی پر رنگ تر شود

خاتون شهبازی نیز طی سخنانی گفت: تلاش زیادی کردیم تا بنگاه های اقتصادی به وظایف فرهنگی و مسئولیتهای اجتماعی خود در این زمینه عمل کنند اما متاسفانه اینکار تا کنون صورت نگرفته و امیدواریم سال آینده این اتفاق مهم رخ بدهد و نقش فرهنگی بنگاه های اقتصادی در این رویداد فرهنگی پر رنگ تر شود.

منتظر جشن پایان تحریم‌ها هستیم 

در ادامه این مراسم دکتر آیتی رئیس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری گفت: امشب و همزمان با اختتامیه این جشنواره؛ ما منتظر جشن ملی پایان تحریم ها نیز هستیم  زیرا این تحریم ها سال ها بر گرده ما بوده است.

وی ادامه داد: محور مشترک جشن پایان تحریم ها و جشنواره فیلم مستقل خورشید، احترام به انسان است و هر دوی این اتفاقها پنجره های ما را به روی عزتمندی، معنویت، عشق و دوستی باز می کند.

رسانه‌ها موجب دیده شدن جشنواره‌ها می‌شوند

در ادامه سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مستقل خورشید نیز با تشکر از اهالی رسانه گفت: معمولا در جشنواره ها همه از هنرمندان و مدیران تشکر می کنند اما فراموش نکنیم که رسانه ها نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و پوشش اخبار جشنواره های فرهنگی – هنری داشته و دارند.

وی ادامه داد: این رسانه ها هستند که باعث دیده شدن جشنواره ها می شوند به همین دلیل ما در جشنواره فیلم خورشید از ابتدا اعلام کردیم که از یک رسانه برتر قدردانی می کنیم و به همین منظور کمیته ای برای این مساله تشکیل شد تا اخبار تولیدی وگزارش های رسانه های درباره جشنواره فیلم مستقل خورشید را بررسی کند و با توجه به بضاعت جشنواره یک رسانه انتخاب شد و امیدواریم سال آینده این جشنواره بتواند از رسانه های بیشتری تقدیر کند.

حیدرآبادی در ادامه لوح تقدیر و جایزه نقدی را به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اهدا کرد.

باید نگاه اقتصادی به هنر تقویت شود

فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز با اشاره به اهمیت هنر گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که نگاه اقتصادی به هنر تقویت شود و در این راه جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم مستقل خورشید نقش پر رنگی دارند.

وی ادامه داد: شاید مرزهای اقتصادی را ببندند اما هرگز مرزهای تفکر و اندیشه بسته نمی شود.

دکتر مقیمی در ادامه حمایت مالی و تامین هزینه های برگزاری و اسپانسرینگ ششمین دوره این جشنواره را نوید داد تا این جشنواره بتواند در سالهای آتی نقش پررنگ تری داشته باشد.

از مهمان نوازی ایرانی‌ها متشکریم

در انتهای مراسم مائل لومه فیلمساز فرانسوی به نمایندگی از داوران فرانسوی و بلژیکی جشنواره گفت: خیلی خوشحالیم که در این جشنواره حضور پیدا کردیم و بیشتر با فرهنگ و سینمای ایران آشنا شدیم با تمام وجود و از صمیم قلب از میهمان نوازی و ملاقات با شما خرسند و متشکریم.

Leave a Response