مصاحبه ها

خورشید به فیلمسازان تجربه گرا اهمیت می دهد

رهبر قنبری:

خورشید به فیلمسازان تجربه گرا اهمیت می دهد / سینمای مستقل مبتنی بر اندیشه است

رهبر قنبری عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید معتقد است این جشنواره به فیلمسازان تجربه گرا اهمیت زیادی می دهد و در جستجوی جذب جوانان مستعد است.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، رهبر قنبری نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون و عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید درباره این رخداد بیان کرد: من از سال های اولیه این جشنواره تاکنون با مهدی یارمحمدی دبیر و موسس آن آشنا و شاهد آن بوده ام که تلاش زیادی برای حفظ استقلال آن کرده است. تلاش برای اینکه آثار سفارشی برخی سازمان ها و نهادها استقلال جشنواره را از بین نبرد.

وی افزود: اساسا سینمای مستقل مبتنی بر اندیشه است و خورشید نیز به عنوان یک جشنواره مستقل بر این مساله تاکید دارد، نه این که صرفا منبع مالی ساخت یک اثر وابسته به دولت باشد.

قنبری با بیان اینکه هدف از استقلال حفظ شخصیت و شان و مولفه های هنری فیلم و فیلمساز است، عنوان کرد: خورشید در طول این سالها به فیلمسازانی بها داده است که اندیشه های شخصی و ایده های نوآورانه داشته اند، این رویکرد را در جشنواره فیلم مستقل خورشید بسیار مثبت ارزیابی می کنم اما باید کسانی پایبند به این تفکر نیز این جشنواره را همراهی کنند تا خروجی مورد نظر حاصل شود.

وی ادامه داد: این مهم در حالی است که برخی از مسئولان و مدیران فرهنگی و حتی در مواردی مخاطبان، درکی از موقعیت این جشنواره ندارند. مفهوم استقلال در هنر یک امر ماهوی است و جشنواره خورشید به دلیل عدم توجه کسانی که باید مبلغ اندیشه مستقل برای سینما باشند، دچار مخاطره از نظر تامین مسائل مالی است و این اجرای برخی ایده ها را سخت می کند.

کارگردان فیلم «روییدن در باد» خاطر نشان کرد: مهم ترین جشنواره های هنری بین المللی تا زمانی جشنواره مهمی بوده اند که افرادی مستقل از آن ها حمایت کرده اند و درست وقتی که استقلال خود را از دست می دهند یا تحت تاثیر سیاست قرار می گیرند، نظیر جشنواره بین المللی فیلم مسکو یا نظیر جشنواره فیلم شانگهای چین، از اعتبار واقعی خود فاصله می گیرند.

قنبری با اشاره به نقاط قوت یک جشنواره سینمایی گفت: یک جشنواره سینمایی باید در عین بهره گیری از موقعیت ها و تسهیلات دولتی رویکرد مستقل خود را نیز حفظ کند. خورشید به این رویکرد قائل بوده است و در همه ادوار در جستجوی جذب جوانانی مستعد است.

وی اظهار کرد: این جشنواره به سینماگران تجربه گرا اهمیت زیادی می دهد. در ترکیب هیات انتخاب و داوری از افرادی کمک می گیرد که در جشنواره های مختلف تکرار نمی شوند و در عین حال سابقه درخشانی دارند. طبیعی است که این نتیجه برای فیلمسازان جذاب است.

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید در بخش های «مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا»، «مسابقه ویدیوآرت»، «مروری بر سینمای تجربی آلمان» و «بخش ویژه بازآفرینی شهری»، به دبیری مهدی یارمحمدی،  ۸ الی ۱۱ مهرماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

Leave a Response