مصاحبه ها

فیلمسازان جوان برای خوشایند جشنواره‌ها فیلم نمی‌سازند

کاوه سجادی‌حسینی:

فیلمسازان جوان برای خوشایند جشنواره‌ها فیلم نمی‌سازند

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو»، گفت: نسل جدید فیلم‌سازان جوان که به سینما وارد شده‌اند چه در حوزه فیلم‌های کوتاه و چه بلند سعی کرده‌‍‌اند نگاه خودشان را داشته باشند و برای خوشایند جشنواره‌ها فیلم نسازند.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ کاوه سجادی‌حسینی نویسنده و کارگردان درباره سینمای مستقل ایران و ورود فیلمسازان جوان به سینما، اظهار داشت: این موضوع کتمان‌شدنی نیست که در بسیاری جشنواره‌های سینمایی، بعضی فیلم‌ها با نظر سازمان‌ها ساخته می شود و سیاست‌های مدنظر آنها در فیلم‌ها رسوخ پیدا می‌کند. اما نسل جدید فیلم‌سازان جوان که به سینما وارد شده اند چه در حوزه  فیلم های کوتاه و چه در حوزه فیلم های بلند واقعا سعی می کنند  نگاه خودشان را داشته باشند و برای خوشایند جشنواره ها فیلم نسازند.

وی ادامه داد: به طور مثال جایی مثل سینمای جوان به هیچ عنوان فشاری روی فیلم‌سازان و استعدادهای خود نمی‌آورد که حتما فیلم دولتی بسازد، اتفاقا تلاش می‌کند به فیلمساز خود آزادی بدهد که به سمت فیلم‌های تجربه گرا و مستقل برود. این نوع نگاه ها که در برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره فیلم مستقل خورشید هم وجود دارد منجر می‌شود سینمای کوتاه و حتی بلند تقویت شود و فیلم‌سازانی پا به عرصه سینما بگذارند که طرز تفکری مستقل دارند.

کارگردان فیلم سینمایی بی سر با اشاره به تغییر نسل در سینمای ایران، افزود: واقعا نسل جدید سینماگران جوان نگاه مستقل خود را به همه‌ ارکان سینما تحمیل کرده و در چند سال اخیر شاهدیم که فیلمسازان جوان حرف خودشان را دور از هر تمجید یا تشری به گوش مخاطبان خود می‌رسانند. شاید جالب است که نسل جدید فیلمسازان حتی اگر حرفی که دیگران از او خواسته باشند که در فیلمش بزند را به زبان خودش بیان می‌کند که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

سجادی‌حسینی گفت: این نکته را هم باید ما کارگردان‌ها توجه کنیم که هر کسی می تواند با پول زیاد فیلم بسازد اما کسی که با بودجه مشخص و استقلال فکری فیلمی تولید کند کارگردان سینما به حساب می آید.

وی افزود: واقعا ما فیلمسازانی داریم که با پول شخصی یا حتی بسیار کم فیلم خودشان را می سازند و از هیچ جایی هم پولی دریافت نمی کنند. فیلم آخر من با کمترین بودجه ممکن ساخته شده است و خودم می دانم فیلم هایی مانند فیلم من در جشنواره های سازمانی و حتی در اکران شاید حمایت نشود.

کارگردان فیلم سینمایی آتش زیر خاکستر با بیان اینکه باید به جشنواره های مستقل بهای بیشتری داده شود، افزود: من خودم به تازگی با جشنواره فیلم مستقل خورشید آشنا شدم و ارزیابی بسیار خوبی هم از این جشنواره دارم. این جنس از جشنواره هایی که به فیلم کوتاه و تجربه گرا اهمیت می دهند، باید تلاش کنند برای کشف استعدادها و پیدا کردن نگاه های نو در بستری که سینمای آکادمیک در آن جریان دارد، قدم بردارند. اگر این دست از جشنواره ها محلی برای دیده شدن کسانی باشد که شاید نگاه متفاوت آن ها جای دیگری خریدار نداشته باشد، می تواند هر سال موفق تر از سال قبل به پیش بروند.

هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا، مسابقه ویدیوآرت، مروری بر سینمای تجربی آلمان و بخش ویژه بازآفرینی شهری، به دبیری مهدی یارمحمدی، ۸ تا ۱۱ مهر  سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

Leave a Response