خبرها

کارگاه بازآفرینی شهری «تجربه نمونه تسهیل گری» برگزار شد

در دومین روز از جشنواره فیلم مستقل خورشید؛

کارگاه بازآفرینی شهری «تجربه نمونه تسهیل گری» در دومین روز از جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور حامد معنوی پور و مریم عبدزاده برگزار شد.

حامد معنوی پور با اشاره به جایگاه محله سیروس در بین محله های شهر تهران و اهمیت این محله به لحاظ بازآفرینی، اظهار کرد: در همین راستا یکی از فعالیت هایی که داشتیم بازآفرینی خواربار فروشی حاج سید اسماعیل موسوی در محله سیروس بود که با تغییراتی در طول این سال ها مواجه بوده است.

وی ادامه داد: امروز متاسفانه ۶۵ درصد اهالی محله را مهاجرانش تشکیل داده اند. محور حمام گلشن ثبت تاریخی شده، اما امروز تبدیل به فروشگاه فرش شده است. محور حمام گلشن ارزش فرهنگی مذهبی بالایی داشته است و با محوریت اخلاق و حضور بزرگان مذهبی شکل گرفته بود.

معنوی پور همچنین گفت: خواربار فروشی حاج سید اسماعیل موسوی کیانی به عنوان یکی از مراکز حمایتی قدیمی در محله سیروس از نمونه های عینی و تحقق یافته مکتب بازآفرینی گنج پنهان بود. امروز نیز حاج عبدالله که مغازه را از فرزندان حاج سید اسماعیل خریداری کرده است ویژگی های رفتاری حاج اسماعیل را دارد و این نکته بسیار جالبی است.

وی اظهار داشت: وقتی ما به حجره سلام یا همان حاج اسماعیل رسیدیم حجره در حال بازسازی بود، ما شروع به تعمیر جداره داخلی کردیم و بعد از آن شروع به تعمیر جداره بیرونی کردیم. مردم پرسیدند قرار است این مغازه چه شود و ما می گفتیم قرار است فقط مرمت شود و تحویل حاج عبدالله بدهیم و ایشان کاسبی کنند. ابتدا مردم محله باور نمی کردند، اما به مرور دیدند که چنین چیزی ممکن است. در پایان وقتی با آقا عبدالله صاحب کنونی درباره عنوان مغازه دار صحبت کردیم، گفت به نام حاج اسماعیل نام گذاری کنید. گفت درست است که مغازه را از پسرانش خریده ام اما هنوز هم این مغازه باید به نام حاج اسماعیل باشد.

مریم عبدزاده نیز در این کارگاه با بیان این که در محله سیروس مرکز محلات بافتشان تغییر می کند و در چند سال اخیرچند خانه ارزشمند به صورت موضعی و لکه ای حفظ شده است، اظهار کرد: متاسفانه بافت اصلی محله سیروس حفظ نشد. به دلیل مهاجرت افغان ها و معضلی که بزهکاران به وجود آورده اند، حتی خود مردم محله هم هیچگاه احساس نکرده اند که محله ارزشمندی دارند و خودشان هم به تخریب دامن زده اند.

وی ادامه داد: محله سیروس به عنوان دارالمومنین تهران شناخته می شد و کاروان های عزاداری و مراسم شب عید و … دراین محله برگزار می شد.

عبدزاده با تاکید بر این که امروز در سیروس گفته می شود ۷ شب به بعد نمی توان در محله تردد کرد، عنوان کرد: بخش بزرگی از این محل را کارتن خواب ها و بزهکاران تشکیل می دهند. سماورسازان، مسگران، نجارها و … در این محله معروف بودند و صنایع بومی در سیروس تولید می شد و بعدها با بدنه تجاری که در مولوی شکل گرفت مردم دیگر برای خرید به سیروس نمی رفتند و باعث شد اقتصاد درون محله ای سیروس از بین برود.

این کارشناس مرمت و معماری همچنین اظهار داشت: حاج اسماعیل موسوی نقش مهمی در محله سیروس داشت و حجره خواربار فروشی قدیمی داشت. زمانی که به سیروس رفتیم اسم ایشان را می شناختیم، اما نمی دانستیم چه تاثیر اقتصادی بر محله دارد. هنوز هم خیلی از اتفاقاتی که در سیروس رخ میدهد برای همین داد و ستدهاست. اگر کسی می خواست دخترش را شوهر بدهد پیش حاج اسماعیل می آمد و به نوعی شهردار و ریش سفید شهر بود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی برای بازآفرینی وارد محله ای می شوید باید بتوانید اعتماد مردم را جلب کنید، حاج اسماعیل به نوعی نقطه اتصال ما و مردم محله سیروس بود.

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید تا ۱۱ مهر به دبیری مهدی یارمحمدی در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.

Leave a Response