خبرها

کارگاه «نقش و جایگاه موسیقی در فیلم» در نخستین روز جشنواره فیلم خورشید برگزار شد

پرواز همای: موسیقی فیلم در ایران کاربردی است/ سخاوت دوست: متاسفانه در ایران رشته تحصیلی موسیقی فیلم نداریم

کارگاه «نقش و جایگاه موسیقی در فیلم» در نخستین روز از هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور پرواز همای خواننده و شاعر و مسعود سخاوت دوست آهنگساز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید؛ مسعود سخاوت دوست آهنگساز درباره شیوه نگرش به موسیقی فیلم، اظهار کرد: وقتی با موسیقی مواجه هستیم می توانیم گام های چند مرحله ای تعریف کنیم تا به اثری برسیم. اما وقتی با موسیقی انضمامی مواجه هستیم، موسیقی بخشی از هویت خود را از دست می دهد. موسیقی فیلم ضمیمه است و مجبوریم با نوعی نگرش ضمیمه ای، به موسیقی فیلم نگاه کنیم.

وی ادامه داد: بارها دیده شده که برای ساخت موسیقی فیلم پیش از آن که فیلمنامه ای نوشته شود آهنگساز اثر خود را خلق می کند و ارائه می دهد و گاهی هم اثر ساخته شده و بر مبنای آن فیلم تولید می شود. موسیقی فیلم امری جوهری نیست. ما با موسیقی فیلم به تصویر چیزی اضافه می کنیم و می توانیم آن را ناخودآگاهِ تصویر بنامیم.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: بارها شده که چندین سال برای اثری وقت گذاشته ایم، اما بازدهی را نداشته است. ساخت موسیقی فیلم فرازمینی است و گاهی در یک لحظه شکل می گیرد.

وی با بیان این که در تهیه موسیقی فیلم یک نگرش کلاسیک وجود دارد، اظهار کرد: برای شخصیت ها و سکانس ها تم در نظر می گیریم. در ایران این جریان جایگاه دارد و آهنگسازان به دنبال آن هستند. البته نیازمند این است که آهنگساز با فرم سمفونی و … آشنا باشد و آهنگساز به تمام معنا باشد و در کنار آن موسیقی فیلم را هم کار کند. البته الزاما افراد با شنیدن موسیقی یاد یک فیلم نمی افتند.

سخاوت دوست همچنین گفت: فیلمسازان آوانگارد می گویند ما موسیقی می خواهیم که وقتی از اثر حذف کنیم جای خالی اش احساس شود و وقتی به اثر اضافه می شود بر اثر غالب نباشد و شنیده نشود و ساخت چنین موسیقی برای فیلم کار بسیار سختی است.

این هنرمند و نوازنده اظهار داشت: من در کار با خانم آبیار و کمال تبریزی اجازه کامل برای ساخت موسیقی داشتم، اما در کار با بسیاری از کارگردانان دخالت هایی هم وجود دارد. البته کارگردان این حق را دارد که درباره لایه های زیرین فکر خود با آهنگساز مشاوره کند.

وی درباره آهنگسازان سنتی کشور نیز گفت: وقتی به سریال ها و فیلم های قدیمی نگاه می کنیم می بینیم که آن اتمسفر موسیقیایی بی سابقه است. امروز سرعت کمپوزیسیون باعث شده همه چیز متفاوت شود. آهنگسازان به لحاظ زمانی دیگر فرصتی برای ارائه آثار با کیفیت بالا ندارند.

سخاوت دوست با تاکید بر این که تمام کسانی که در ایران کار آهنگسازی فیلم کرده اند، کارشان ذوقی بوده است، عنوان کرد: چرا که متاسفانه در ایران رشته تحضیلی موسیقی فیلم نداریم و کسانی که تخصصی کار کرده اند هم در کشورهای دیگر آموزش دیده اند.

این آهنگساز همچنین افزود: ما ضعف بیان در موسیقی داریم. موسیقی مفاهیم را انتقال نمیدهد. ما نمی توانیم با موسیقی خیلی چیزها را انتقال دهیم. همین موضوع در بحث رنگ و نورپردازی هم وجود دارد. با این وجود ناامید نمی شویم و سعی می کنیم از کلیشه های موسیقایی استفاده کنیم تا پیام را منتقل کنیم.

وی گفت: زمانی از صدای انسانی استفاده می کنیم که پیام پرده دری داریم. در فیلم شیار ۱۴۳ با استفاده از لالایی پیام را منتقل کردم. آوای انسانی در موسیقی فیلم پرده در است. ترانه ها در فیلم های پیش از انقلاب اسلامی مانیفست اخلاقی ما بود.

وی تاکید کرد: تیتراژ نخست فیلم ارتباط مستقیم با خود فیلم دارد، اما تیتراژ آخر مخاطب را در اتمسفری نگه می دارد که درباره فیلم فکر کنند.

پرواز همای نیز در این کارگاه گفت: گاهی موسیقی فیلم ها به قدری خوب نوشته می شود که سال ها می ماند و سمفونی های مختلف موسیقی فیلم را اجرا می کنند و جایگاه آن موسیقی فیلم متفاوت می شود. متافسفانه در ایران موسیقی فیلم عموما کاربردی است و بعد از فیلم تمام می شود.

این خواننده کشور افزود: صدای خواننده خاص موجب می شد مفاهیم بیشتر به مخاطب منتقل شود، بعد از انقلاب این نوع موسیقی همراه با خواننده از فیلم حذف شده است. در فیلم های هندی این نوع موسیقی را زیاد می بینیم و به نظر می آید می توان در بسیاری از فیلم ها از این نوع موسیقی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از فیلم ها و سریال ها به نظر می آید خود آهنگساز و خواننده تصمیم می گیرند چه اثری بسازند و چه شعری بخوانند. البته گاهی این سبک از کار به فیلم آسیب می زند.

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید از امروز ۸ مهر تا ۱۱ مهر در خانه هنرمندان در حال برگزاری است.

Leave a Response