خبرها

در کارگاه «انتقال تجربه کارگردانی» هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید تصریح شد؛

سینمای ایران نمودی از واقعیت گرایی فیلم ها/ لزوم توجه به موضوعات بین المللی در ساخت آثار

کارگاه «انتقال تجربه کارگردانی» جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور بهزاد خداویسی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار و دو فیلم کوتاه  “هدیه ای برای یک روز غم انگیز”  و “هدیه ای برای یک روز غم انگیز”  اکران شد.

به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، بهزاد خداویسی بازیگر و کارگردان با اشاره به تعدد موضوعات برای تولید فیلم گفت: محمدرضا اصلانی معتقد است در زمانی که همیشه ما فکر می کنیم ایران کشور نفت خیزی است اما بیش از نفت از سوژه های خوبی برای نویسندگی، فیلمسازی و فعالیت های هنری در این سرزمین برخوردار هستیم. داستان هایی که به خودی خود بسیار جذاب است.

وی افزود: دیدن با نگاه کردن تفاوت بسیاری دارد. در طی روز چیزهای زیادی می بینیم اما نگاه کردن با دقت بیشتری همراه است. در واقع فیلمساز با نگاه دقیق تری به موضوعات توجه  می کند و از آن الهام می گیرد. واقعیت پذیری موضوع فیلم های ایرانی و تطبیق آن با دغدغه های مردم از ویژگی های شاخص سینمای ایران است در حالی که هالیوود با اکشن سازی به جذب مخاطب می پردازد.

خداویسی خاطرنشان کرد: بسیاری از سوژه های فیلم های خارجی سطحی و به دور از مشکلات و دغدغه های مردم است اما موضوع فیلم های ایرانی برداشتی از این واقعیت های زندگی است این در حالی است که سینمای هالیوود با موضوعات اکشن، همه سینماهای دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده و سهم بالایی از مخاطب عام را به خود اختصاص می دهد. از طرفی دیگر فیلمسازان اروپایی به دنبال درد جامعه نبوده و رنگ و بوی موضوعات جدی را تنها در مستندهای این کشورها می بینیم.

وی ادامه داد: داستان و موضوع در اطراف ما بسیار است و معتقد هستم با کمترین بودجه و امکانات می توان از این قصه ها، فیلم های خوبی تولید و به نمایش گذاشت. این در حالی است که کار با نگاتیو بسیار مشکل است و با وجود پیشرفت های الکترونیکی، از این سیستم در کشور آلمان و آمریکا استفاده می شود.

این کارگردان فیلمسازی موبایلی را روشی مرسوم برای ساخت فیلم دانست و اظهار داشت: علاوه بر سهولت فیلمسازی با تلفن همراه، سیستم مونتاژ فیلم هم بسیار آسان شده و با ابتدایی ترین برنامه ها این امکان فراهم می شود. این فیلمساز است که تعیین کند چه چیزی شکل بگیرد چرا که آنقدر هم  سینما سخت نیست و جهان بینی فیلمساز می تواند به آن شکل دهد این در حالی است که علاوه بر تصویر موسیقی، رقص و دیگر هنرها به پیشبرد آن کمک می کند.

وی عنوان کرد: سینما، گران است ولی قابلیت کار با تجهیزات و امکانات کم در آن وجود داشته و میتوان از ساخت فیلم های کوتاه آغاز و به مرور با افزایش تجربه به سینمای حرفه ای راه یافت. در حال حاضر اهمیت فیلم های کوتاه بیش از گذشته شده است چرا که فرصت فیلم دیدن، صبرو تحمل و زمان تفریح مخاطبان کم شده و فرصتی دیده شدن فیلم های بلند داستانی به ندرت پیش می آید.

خداویسی درباره موضوع فیلم کوتاه خود گفت: “هدیه ای برای یک روز غم انگیز”  فیلم کوتاهی است که موفق به کسب جوایز از جشنواره های متعدد بین المللی شده است. این فیلم در یک لوکیشن و بدون نیاز به مجوز و با تیم ٢٠ نفره ساخته شده است. ارتباط مخاطب با فیلم، نقطه اوجی برای موفقیت یک فیلم است بنابراین زمانی که این اتفاق رخ می دهد باید گفت فیلمساز در انتخاب موضوع و نمایش آن مهارت داشته است.

وی افزود: تنهایی و افسردگی شخصیت اصلی فیلم “هدیه ای برای یک روز غم انگیز” موضوعی است که بر آن انتخاب شده است. واقعیت پذیری موضوع ویژگی یک فیلم خوب است در حالی که کیارستمی بیشتر فیلم های خود را در روستاها ساخته و این انتخاب نشان دادن حجاب زنان در فیلم با واقعیت سبک پوشش و حجاب زنان روستایی است که بر واقع گرایانه بودن فضا تاکید دارد.

خداویسی در تشریح موضوع فیلم “هدیه ای برای یک روز غم انگیز” خاطرنشان کرد: داستان این فیلم فقط مختص به فرهنگ ایران نیست و موضوعی بین المللی است. سیاه و سفید بودن فیلم به علت القای حس افسردگی است در این شرایط وجود رنگ ها در این فیلم با فضای داستان تناسبی ندارد.

وی عنوان کرد: ما نگاه جشنواره ای به موضوعات نداریم بلکه به دنبال ساخت فیلم هایی با موضوعات جهانی و بیان مسائلی برای همه کشورها و فرهنگ ها هستیم. فیلم “هم قفس” اثر دیگری است که فضایی ایرانی را به نمایش می گذارد. این فیلم مربوط به ازدواج دختران زیر ١٨سال است و اشاره ای به موضوع کودک همسری در فرهنگ کشورهای دیگر دارد. نشان دادن همه زشتی ها در قاب دوربین در مواقعی موضوع اصلی را به فراموشی می سپارد بنابراین باید در حین فیلم ها، تمرکزی بر موضوع اصلی داشته باشیم. در این فیلم سعی شده است فضایی زیبا و آرامش بخش را به تصویر کشیده و در کنار آن به موضوع تلخ ازدواج های زیر ١٨ سال به دور از فضایی فقرآمیز اشاره کنیم.

این بازیگر تاکید کرد: هر فیلمساز هزاران ایده برای ساخت اثر دارد و وجود اختلاف نظر با سلیقه دیگر هنرمندان کاملا طبیعی است. فیلم باید در انتقال پیام و حس موفق باشد. تعریف قصه و داستان از تبحرات یک هنرمند است. ناگفته نماند همیشه خط قرمزهایی برای فیلمسازی وجود دارد اما فیلمساز نباید داستان را فدای خود سانسوری کند. در این میان جایگزینی پلان ها در فیلم می تواند ترفندی برای رهایی از این خط قرمزها باشد.

وی تشریح کرد: فیلمنامه های یک روزه، از قابلیت هزینه ها و فرصت کمتری برخوردار است. فیلمنامه از اصلی ترین اصول فیلمسازی است و چارچوب آثار را مشخص می کند. در این میان بازیگران باید از توانایی انتقال حس برخوردار بوده و پیام را به خوبی منتقل کند. بهره مندی از تجارب فیلمسازان حرفه ای به ساخت آثار تاثیرگذار، کمک می کند. در این میان انتقادپذیری و قابلیت پذیرش اشتباهات فیلمنامه از ویژگی هایی است که یک فیلمساز باید از آن برخوردار باشد.

Leave a Response