نگار اسکندرفر:
جشنواره فیلم مستقل خورشید به جوانان هنرمند میدان می دهد / سیاست مشخصی در حمایت از سینمای مستقل وجود ندارد
نگار اسکندرفر مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم مستقل خورشید معتقد است سینمای مستقل سینمایی است که به لحاظ اقتصادی به دولت وابسته نیست و اگر حمایتی از فیلم کوتاه می شود، حداقلی است و آن هم با شرایط ویژه ای دریافت می شود. ضمن این که با تغییر مدیریت این انتخاب ها در حمایت از آثار تغییر می کند و ما هیچ وقت سیاست کاملا مشخصی در حمایت از سینمای مستقل شاهد نبوده ایم.
به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، نگار اسکندرفر مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه با اشاره به مهم ترین مولفه های سینمای مستقل بیان کرد: وقتی از سینمای مستقل صحبت می کنیم به جنسی از سینما اشاره داریم که سفارشی نیست و خوشبختانه فیلم کوتاه ساختن این امکان را فراهم می کند. نسل جوانی که فیلم می سازد، به دلیل امکان و سهولت دسترسی به سینمای جهان از این جریان نیز تاثیر می پذیرد.
وی افزود: سینمای مستقل سینمایی است که به لحاظ اقتصادی به دولت وابسته نیست و اگر حمایتی از فیلم کوتاه می شود، حداقلی است و آن هم با شرایط ویژه ای دریافت می شود. ضمن این که با تغییر مدیریت این انتخاب ها در حمایت از آثار تغییر می کند و ما هیچ وقت سیاست کاملا مشخصی در حمایت از سینمای مستقل شاهد نبوده ایم.
اسکندرفر در پاسخ به این که جریان سینمای مستقل چقدر از آموزش تاثیرپذیر است، عنوان کرد: ما در کارنامه سال های زیادی کلاس های فیلمسازی در شرایط محدودیت امکانات با حضور عباس کیارستمی برگزار می کردیم که همچنان نیز با حضور حمید جبلی در قالب دیگری دنبال می شود. در این دوره ها آموزش داده می شود که چطور می توان با آنچه موجود است مستقل از مناسبات دولتی و حمایت های مالی فیلم ساخت و تولیدات موثری هم از خروجی این کلاس ها شاهد هستیم.
وی گفت: به جز اهمیت خلاقیت های فردی در سینمای مستقل، اگر این خلاقیت در یک جریان آموزشی کانالیزه نشود، ممکن است به بیراهه برود. آموزش کمک می کند خلاقیت چارچوب تکنیکی و علمی درستی به خود بگیرد. شهرام مکری که خود از فیلم کوتاه کارش را شروع کرده، سال هاست در کارنامه، سینمای مستقل را آموزش می دهد.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم مستقل خورشید با اشاره به خلاهای آموزش هنری گفت: آموزش جز خدمات است و باید زیرساخت های اقتصادی محکمی داشته باشد. شاید کمبودهایمان در این زمینه عمدتا همان امکانات اقتصادی باشد. هنرجو ثبت نام می کند و پولی می پردازد و لازمه آموزش اش داشتن امکانات فنی کافی است و فراهم کردن این حجم از تجهیزات گران و سنگین برای یک آموزشگاه مقدور نیست. دولت دو سال گذشته مدرسه ملی سینما را راه اندازی کرد در حالیکه می شد با صرف بودجه آن از موسسات فعال فعلی حمایت و آن ها را تجهیز کند یا با ضوابط و شرایطی امکاناتی را در اختیارشان قرار دهد.
اسکندرفر خاطر نشان کرد: هنرمندی که فیلمسازی را یک نیاز درونی می یابد، این فرصت را برای خود می یابد که با کمترین امکانات فیلم خود را ساخته و این شرایط را تمرین کرده و نیاز روحی اش را به واسطه آن برطرف کند. بعدها در تجربه بلند سینمایی خود نیز این مهارت را به دست آورده که با امکانات کم فیلم خوب بسازد.
وی با انتقاد از وضعیت سینمای مستقل ادامه داد: متاسفانه در سینمای مستقل اوضاع مطلوبی نمی بینم. فیلمسازان از دریافت پول های مشکوک سینما از سویی پرهیز می کنند و سرمایه گذاران نیز با حساب «دو دو تا چهارتا» به فکر بازگشت سرمایه شان هستند و کمتر به سراغ فیلمسازان مستقل می آیند.
مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه که بزرگداشت او در ششمین جشنواره فیلم مستقل خورشید نیز برگزار شده بود، درباره این رخداد سینمایی گفت: از اولین سال هایی که آقای یارمحمدی دبیر و موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید اقدام به برگزاری این جشنواره کردند، من در جریان آن بودم. همت او در به سرانجام رساندن این جشنواره تا امروز قابل تقدیر است. می دانم راه اندازی و استمرار یک جشنواره مستقل حرکتی مستلزم پیگیری و تحمل فشارهای زیاد است.
وی تصریح کرد: دوره گذشته شاهد رویکرد و تعاملات بین المللی این جشنواره بودیم و به نظرم خورشید در مسیر درستی پیش رفته است. این رویداد هم مثل جشنواره های مشابه در زمینه فیلم کوتاه، به هنرمندان جوانی که چشم انداز ساخت فیلم بلند را در سر دارند، میدان داده، آن ها را معرفی کرده و شرایط را برای ادامه مسیرشان تسهیل می کند. من به دست اندرکاران این جشنواره خسته نباشید می گویم و آرزو می کنم همچنان صبوری داشته باشند.
هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های “مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا”، “مسابقه ویدیوآرت”، “مروری بر سینمای تجربی آلمان” و “بخش ویژه بازآفرینی شهری” به دبیری مهدی یارمحمدی مهرماه امسال در تهران برگزار می شود.